Δημιουργώ λύσεις: που να εστιάσετε όταν επιλύετε ένα πρόβλημα

  • Evidence-Based

Θέλω να σας κάνω μια ερώτηση. Όταν εμφανίζεται ένα πρόβλημα, π.χ., στην εργασία, με τα παιδιά, τον/την σύντροφο, νιώθετε πως εκείνη τη στιγμή κατακλύζεστε από διάφορα συναισθήματα όπως φόβο, άγχος, απογοήτευση, ανασφάλεια, απελπισία και αμηχανία; Ίσως να νιώθετε μπερδεμένοι ή αβέβαιοι για το ποιο θα πρέπει να είναι το επόμενο βήμα σας για το πώς να λύσετε το πρόβλημα που εμφανίστηκε. Η αλήθεια είναι πως δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα προβλήματα -μικρά ή μεγάλα. Εμφανίζονται και επηρεάζουν τη ζωή μας με απρόσμενους τρόπους. Πρώτα απ ‘όλα, επιτρέψτε μου να σας πω ότι δεν είστε μόνοι. Ξέρω ακριβώς πώς είναι να νιώθετε το αδιέξοδο και την απόλυτη σύγχυση  ως προς το τι να κάνετε και πού να εστιάσετε. Ενώ θέλεις να βρεις μια λύση αλλά δεν ξέρεις και πώς να προχωρήσεις γιατί όλα μοιάζουν μπερδεμένα.

Δεν θέλω να νιώθει κανείς έτσι, γι’ αυτό θα σας μιλήσω για τους πέντε βασικούς τομείς στους οποίους πρέπει να εστιάσετε όταν θέλετε να λύσετε ένα πρόβλημα στην καθημερινότητά σας.

Από πού να ξεκινήσω; Τι να προσέξω; Είμαι τόσο μπερδεμένος και συγχυσμένος, πώς δεν ξέρω που να εστιάσω, πνίγομαι και απελπίζομαι! Θέλω να τα διαλύσω όλα! Αυτές είναι οι ερωτήσεις και τα λόγια που μου οι coachee μου. Είναι το πιο συχνό είδος ερωτήσεων που δέχομαι από ανθρώπους που αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα στη ζωή τους.

Τα καλά νέα είναι ότι η απάντηση είναι απλή. Τα όχι και τόσο καλά νέα είναι ότι θέλει δουλειά και αποφασιστικότητα για να παραμείνετε συγκεντρωμένοι. Και αυτό θα μοιραστώ εδώ μαζί σας: απαντήσεις για να μείνετε εστιασμένοι στη λύση όχι στο πρόβλημα.

Τομέας εστίασης #1: Εστιάζουμε στη λύση, όχι στο πρόβλημα

Εντοπίστε εκείνες τις στιγμές που το πρόβλημα εμφανίστηκε λιγότερο. Αναγνωρίστε τι έχει αποδώσει ήδη σαν λύση και μην εστιάζετε σε δυσλειτουργίες. Αν και έχουμε την τάση να θεωρούμε ένα πρόβλημα μόνιμο, αν προσέξουμε τις εξαιρέσεις που υπάρχουν, θα δούμε πως υπάρχει ελπίδα. Δώστε προσοχή τι αποδίδει για εσάς και όχι τι λειτούργησε για τους άλλους.

Τομέας εστίασης #2: Απαντάμε στο “τί” και όχι στο “γιατί”

Οι συζητήσεις μας δεν πρέπει να επικεντρώνονται στο πώς έγινε ή γιατί έγινε ό,τι έγινε. Αντίθετα, προσπαθούμε να εντοπίσουμε τι χρειάζεται να γίνει και πώς θέλουμε να είμαστε. Μετατοπίζουμε, δηλαδή, την προσοχή μας στη λύση. Αυτή η αρχή μας βοηθάει να αποφύγουμε να δίνουμε φανταστικές εξηγήσεις π.χ., γιατί ο σύντροφός μου φέρθηκε έτσι. Εντοπίζουμε τι θα μας κάνει να καταλάβουμε ότι το πρόβλημα έχει λυθεί (πώς θα είμαι; τι θα γίνει; τι θα προσφέρω;)

Τομέας εστίασης #3: Εστιάζουμε στο τι υπάρχει και όχι στο τι δεν υπάρχει

Μπορούμε να αρχίσουμε να μιλάμε για ελλείψεις, για απώλειες, πράγματα που δεν συνέβησαν. Η συζήτηση όμως είναι ανώφελη. Αντ’ αυτού, εστιάζουμε στο τι πηγές και δυνάμεις διαθέτουμε για να χρησιμοποιήσουμε με σκοπό τη λύση!

Τομέας εστίασης #4: Χρησιμοποιούμε θετική γλώσσα επίλυσης

Εκφράζουμε τις λύσεις μας θετικά δηλαδή, ως αντανάκλαση του τι θέλουμε να πετύχουμε και όχι τι δεν θέλουμε. Είναι δύσκολο να φανταστούμε κάτι που να μην συμβαίνει. Είναι αντιπαραγωγικό να θέτουμε λύσεις που αρχίζουν με “δεν θέλω να..” επειδή η λύση δεν είναι μετρήσιμη. Εκφράστε τη λύση με “θέλω/επιθυμώ να..” και φανταστείτε πώς να την πραγματοποιήσετε.

Τομέας εστίασης #5: Σταματάμε να επαναλαμβάνουμε λύσεις που δεν αποδίδουν

Αν κάτι δεν αποδώσει με την πρώτη φορά, σταμάτα το! Δεν έχει κανένα νόημα να επαναλαμβάνεις μια κίνηση που δεν έχει φέρει μέχρι στιγμής κάποιο αποτέλεσμα. Αυτός ο τρόπος μας βοηθάει να ανασκευάσουμε τη γνώμη μας ότι είμαστε ανίκανοι και να επικεντρωθούμε στη δημιουργία νέων λύσεων.

Συμπέρασμα

Εάν εστιάσετε σε αυτούς τους πέντε βασικούς τομείς κάθε φορά που έχετε ένα πρόβλημα, θα αποκτήσετε την ικανότητα να λύνετε προβλήματα χωρίς να συγχύζεστε και να στρεσάρεστε. Θυμηθείτε ότι η ικανότητά σας να λύνετε προβλήματα θα βελτιωθεί με τον καιρό. Σε κάθε πρόβλημα υπάρχει ένα παράθυρο λύσης και εσείς θα είστε ικανοί να το εντοπίσετε.

 

ΥΓ: Εάν χρειάζεστε βοήθεια για να ανακαλύψετε το εσωτερικό σας δυναμικό, να ανακαλύψετε ποιοι είστε, τον σκοπό σας στη ζωή και ποιές αρχές και αξίες σάς καθοδηγούν, το coaching  πρόγραμμα αυτογνωσίας 1:1, δημιουργήθηκε με σκοπό να σάς βοηθήσει ώστε επιτέλους να νιώσετε πλήρεις και ικανοποιημένοι από τη ζωή σας.

Κατεβάστε το ΔΩΡΕΑΝ workbook αυτογνωσίας.

Γνωρίζετε τί coaching υπηρεσίες προσφέρω; Μπορείτε να τις δείτε εδώ.

Μην ξεχάσετε να εγγραφείτε στο newsletter και να με ακολουθήσετε σε Facebook και Instagram.

 

Βιβλιογραφία

O’Connell, B. & Palmer, S. (2007). Solution-Focused Coaching. Palmer S. & WhybrowA., (eds) Handbook of Coaching Psychology: A Guide for Practitioners. Routledge.

Photo Credit: iStockPhoto

(Visited 32 times, 1 visits today)