Τρία εμπόδια στην αλλαγή που θέλουμε να δούμε στη ζωή μας και πώς να τα αντιμετωπίσουμε

Η αλλαγή είναι δύσκολη επειδή γνωρίζουμε πολύ λίγα για το τι καθορίζει τη σκέψη, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας – και έτσι δεν γνωρίζουμε πολλές από τις δυνάμεις που ενεργούν για να μας εμποδίσουν να αλλάξουμε.

Είναι σαν να προσπαθείτε να επιταχύνετε με το αυτοκίνητό σας όταν δεν γνωρίζετε ότι το χειρόφρενο είναι ενεργοποιημένο και αναρωτιέστε γιατί, παρά το γεγονός ότι έχετε πατήσει δυνατά στο γκάζι, εσείς είσαστε στο ίδιο σημείο.

Σε αυτό το άρθρο θα σας μιλήσω για τα τρία πιο συνηθισμένα εμπόδια που παρατήρησα στους coachee μου (χρησιμοποιώ ψευδώνυμα) όταν προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν τους στόχους τους και δεν τα κατάφερναν.

Εμπόδιο 1ο: αναβλητικότητα

Η Μαρία πίστευε σε όλη της τη ζωή πώς ήταν τεμπέλα και ανέβαλε συνεχώς όσα έπρεπε να κάνει. Είχε στ’ αλήθεια πιστέψει πως η αναβλητικότητα ήταν μέρος της προσωπικότητάς της. Έτσι ήταν και δεν μπορούσε να κάνει τίποτα για αυτό. Αλλά η Μαρία δεν γνώριζε πως ο πραγματικός λόγος που ανέβαλε να κάνει όλα όσα ήθελε δεν ήταν η προσωπικότητά της. Σύμφωνα με μια έρευνα η αναβλητικότητα δεν έχει καμία σχέση με τη διαχείριση του χρόνου μας. Η αναβλητικότητα αποτελεί μια συνήθεια που μας ανακουφίζει από το άγχος. Ναι, καλά διαβάζετε! Όταν η αλλαγή που σχεδιάζουμε φαίνεται σύνθετη και δύσκολη αυτό ενδέχεται να μας τρομάξει. Ο εγκέφαλός μας σαστίζει και κυριεύεται από το άγχος, αδυνατώντας να συγκεντρωθεί. Ο εγκέφαλός μας ζητάει ανακούφιση και η αναβλητικότητα είναι μια διέξοδος. Η αναβλητικότητα ήταν μια συνήθεια που ηρεμούσε τη Μαρία από το άγχος της για ό,τι ήθελε να πετύχει.

Πώς να αντιμετωπίσουμε την αναβλητικότητα:

Το να εστιάσουμε στη δουλειά που έχουμε να κάνουμε -όσο οξύμωρο και να ακούγεται- δε θα φέρει κανένα αποτέλεσμα. Αντίθετα, το πρώτο πράγμα είναι να ανακατευθύνουμε την προσοχή μας, ρωτώντας τον εαυτό μας τί ή ποιά πράγματα είναι αυτά που μας προκαλούν άγχος όταν σκεφτόμαστε τον στόχο μας. Βρίσκοντας τι ακριβώς πυροδοτεί το άγχος μας, είναι ένα πολύ καλό πρώτο βήμα να αλλάξουμε τη συνήθεια της αναβλητικότητας.

Εμπόδιο 2ο: τελειομανία

Ο Πέτρος ήταν περήφανος που ήθελε να κάνει τα πάντα τέλεια και χωρίς ψεγάδια. Είμαι τελειομανής, έλεγε, με καμάρι. Οι στόχοι του ήταν υψηλοί και προσπαθούσε διαρκώς για το καλύτερο αποτέλεσμα, έστω και αν αυτό σήμαινε πώς καθυστερούσε να πετύχει στόχους και να ολοκληρώσει project. Πάντα σκεφτόταν αν έπραξε σωστά, αναβάλλοντας αποφάσεις και αναλογιζόμενος τι πρέπει να πει και να κάνει εξετάζοντας κάθε πτυχή ενδελεχώς. Αυτό που δεν συνειδητοποιούσε ο Πέτρος ήταν πώς ο φόβος της αποτυχίας και της πιθανής απόρριψης ήταν τροχοπέδη σε ό,τι ήθελε να πετύχει. Το άγχος για το αποτέλεσμα ήταν τόσο μεγάλο που τον απορροφούσε και τον κρατούσε στάσιμο.

Πώς να αντιμετωπίσουμε την τελειομανία:

Η ζωή η ίδια δεν είναι τέλεια αλλά γεμάτη απροσδόκητα. Πάντα υπάρχει κάτι καλύτερο να κάνουμε ή να πούμε. Και σίγουρα δεν μπορούμε να ελέγξουμε το μέλλον ή να το προβλέψουμε. Αλλά αυτό δεν χρειάζεται να είναι εμπόδιο στο να πειραματιστούμε, να δημιουργήσουμε ακόμα και αν αποτύχουμε. Η αλλαγή συνοδεύεται πάντα από στάδια αποτυχίας. Είναι λοιπόν καλύτερο να δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό σε κάθε περίσταση χωρίς να υποκύπτουμε στην τελειομανία. Οπότε την επόμενη φορά που πιάνετε τον εαυτό σας να αποφεύγει να κάνει κάτι θυμηθείτε να δώσετε τον καλύτερό σας εαυτό και κυρίως την άδεια στον εαυτό σας να προσπαθήσει και γιατί όχι να αποτύχει.  

Εμπόδιο 3ο: αναμονή

Η Ευγενία αισθανόταν εδώ και καιρό πως η ζωή της ήταν στάσιμη, κάτι περίμενε πως θα άλλαζε με τον καιρό. Περίμενε τη σωστή στιγμή. Περίμενε να βρει το κουράγιο. Περίμενε να χτίσει αυτοπεποίθηση. Περίμενε τους σωστούς συνεργάτες. Περίμενε να αισθανθεί έτοιμη. Περίμενε να βρει κίνητρο. Περίμενε, αλλά εκείνη η στιγμή αλλαγής δεν ερχόταν ποτέ. Όσο και να έψαχνε έναν λόγο για να ξεκινήσει να πραγματοποιεί τους στόχους της τόσο έχανε πολύτιμο χρόνο και τίποτα από όσα σχεδίαζε δεν γινόταν. Η Ευγενία δεν είχε συνειδητοποιήσει πως η μόνη δύναμη που θα δημιουργούσε την αλλαγή στη ζωή της ήταν η ίδια. Τόσο η ευτυχία της όσο και επιτυχία της ήταν στα δικά της χέρια, σε κανέναν άλλο.

Πώς να αντιμετωπίσουμε την αναμονή:

Αν περιμένετε κάποιο κίνητρο να σας συνεπάρει για να ξεκινήσετε να πραγματοποιείται στοχους, πιστέψτε με.. δε θα έρθει ποτέ. Δεν υπάρχουν κίνητρα. Κίνητρο είναι ο ίδιος ο στόχος. Για να πετύχεις τους στόχους σου πρέπει να σε κινητοποιεί ο ίδιος ο στόχος, πρέπει να δημιουργήσεις ένα σύστημα και ένα σύνολο συνηθειών που θα σε οδηγούν στην εκπλήρωσή του.

Ανακεφαλαιώνοντας:

  1. Καθιερώστε μικρές καθημερινές συνήθειές που σας οδηγούν στον στόχο και στην αλλαγή που θέλετε στη ζωή σας.
  2. Για να μείνετε συγκεντρωμένοι σε αυτό που έχει σημασία βρείτε τι πυροδοτεί το άγχος σας
  3. Δώστε τον καλύτερο σας εαυτό και μάθετε μέσα από την αποτυχία και το απροσδόκητο

Αλλά κυρίως να ξέρετε πως:

  1. Δεν είστε τεμπέληδες
  2. Η δύναμη να ξεκινήσετε είσαστε εσείς
  3. Έχετε ό,τι χρειάζεστε για να πετύχετε τους στόχους σας

Ποιό από τα παραπάνω εμπόδια έχετε βιώσει; Μοιραστείτε το στα σχόλια!

Photo by Danielle MacInnes on Unsplash

Βιβλιογραφία

  1. Pink, D. Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us. Riverhead Books
  2. Lieberman, C. 2019.
https://www.nytimes.com/2019/03/25/smarter-living/why-you-procrastinate-it-has-nothing-to-do-with-self-control.html

3. Sirois, F. & Pychyl, T. 2013. Procrastination and the Priority of Short‐Term Mood Regulation: Consequences for Future Self. https://doi.org/10.1111/spc3.12011

(Visited 70 times, 1 visits today)